lauantai 7. marraskuuta 2015

Hyviä uutisia, opetellaan kävelemään!

Eilen sitten kantapää kuvattiin ja olin ortopedillä. Sain hyviä uutisia, murtuma on parantunut, jes! Eri asia olikin sitten, kun piti koittaa astua jalalle. Oli niin per#¤*een kipeä! En olisi uskonut, että sattuu niin paljon. Tosin olin aivan innoissani, kun lääkäristä lähdin, todellisuus iski vasta kotona. Liikun aivan etanavauhtia, koska jalkaa pitää nyt totuttaa astumiseen, mutta sattuu niin vietävästi. Nilkka ei taivu ja kantapäällä uskaltaa vain hipaista lattiaa. Minä olen aikamoinen hätähousu ja oletan, että kaikki tapahtuu nopeaan tahtiin... Eipä silti, sen kyllä tämä murtuman paraneminen opetti, että kaikki ei vain tapahdu nopeasti ja kipsi jalassa jouduin opettelemaan myös itse hidastamaan tahtia.

Olen kuitenkin todella iloinen, että pääsin kipsistä eroon. Toivon, että jalka lähtee kuntoutumaan päivä päivältä. Viikon kirjoitti lisää sairauslomaa. Ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa fysioterapia ja jalalle saa nyt varata niin paljon kuin vain pystyy. Ortopedi soittaa viikon päästä ja sitten katsotaan miten on lähtenyt sujumaan. Kantakalvo oli vielä todella arka ja hieman turvonnutkin, joten viikon päästä arvioidaan, miten edetään. Pääsenkö töihin vai pitääkö jalka magneettikuvata ja sairauslomaa jatkaa.

Kyselin eilen heti innoissani, milloin saan aloittaa vaikka uimisen. Ortopedi toppuutteli ja sanoi, että nyt malttia, keskustellaan siitä asiasta sitten viikon päästä, jos jalka on lähtenyt toipumaan. Sanoi kyllä minulle, että tämä on pitkä prosessi, ennen kuin jalka on kunnossa. Kuntoutuksen pitää tapahtua rauhallisesti, jotta vältytään sitten muita vaivoilta. No, en kyllä todellakaan halua itselleni enää yhtään vaivaa lisää, maltti on siis valttia.

Olen tässä miettinyt, että koska olen ollut jo reilun 3 kk nyt harrastamatta liikuntaa, tuleekohan minusta sohvaperuna :) Vaikka kaipuu liikunnan pariin on koko ajan kova, onkohan todellisuus karumpi, kun sen aika on? Käykö niin, että sohva vetää työpäivän jälkeen enemmän puoleensa ja on helppo keksiä mitä erilaisempia tekosyitä, jotta sinne voi vain upota eikä tarvitse lähteä lenkille?

Me lähdemme tänään koko perhe ansaitulle minilomalle. Matkataan hotelliin yöksi, illalla hyvään ravintolaan syömään ja nautitaan perheen kesken <3


Ihanaa, jalat ilman kipsiä!

1 kommentti: